کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک تخصصی پوست و مو هلیا زیر نظر دکتر حمیدرضا خراسانی با 15 سال سابقه کاشت موفق
کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک تخصصی پوست و مو هلیا زیر نظر دکتر حمیدرضا خراسانی با 15 سال سابقه کاشت موفق

فوبیا ریزش مو؛ پنج فوبیای مرتبط با طاسی و مو

 مطالعات اخیر نشان داده است که تعداد زیادی از مردم نگران ریزش مو هستند .


یک نظرسنجی توسط برنامه تلویزیونی Loose Women نشان داد که 94 درصد از زنان نگران ریزش موهای خود هستند. یک نظرسنجی مشابه که توسط روزنامه دیلی استار انجام شد نشان داد که  91 درصد از مردان از طاسی شدن می ترسند.


این جدیدترین تحقیق به هیچ وجه علمی نیست، اگرچه این اعدادی هستند که به طور مداوم وقتی از مردان و زنان پرسیده می شود که در مورد ریزش مو چه احساسی دارند. با این حال، در حالی که بسیاری در مورد آن نگران هستند، نگرانی های دیگر بسیار عمیق تر است که منجر به فوبیای روانی می شود.


پنج فوبیای اصلی در رابطه با مو وجود دارد. اعتقاد بر این است که اینها بیشتر از تجربیات آسیب زا در دوران کودکی مانند کوتاه کردن موی بد یاشپش سر ، اگرچه تصور می شود که یک عنصر ژنتیکی نیز امکان پذیر باشد.


هر ترس نام خود را از یک کلمه یونانی یا اسپانیایی متفاوت همراه با "فوبیا" گرفته شده است که از "phobos" یونانی گرفته شده است که به عنوان "ترس یا بیزاری عمیق" ترجمه می شود.


1 Chaetophobia - ترس از موی انسان


این ترس هم به موهای خود فرد مبتلا و هم به موهای دیگران گسترش می یابد. افراد مبتلا اغلب زمانی که مجبورند موهای خود را لمس کنند حالت تهوع را گزارش می‌کنند و بسیاری از آنها تراشیدن سر خود را به عنوان مکانیزم مقابله با آن انتخاب می‌کنند.


کلمه Chaetophobia از "khaite" به معنای "موی شل و روان" گرفته شده است.


2 تریکوفوبیا - ترس از ریزش مو یا موهای شل


این فوبیا باعث می‌شود افراد به‌طور بیمارگونه از ریزش مو یا به‌ویژه از دیدن موهای سرگردان – مثلاً در حمام یا روی لباس – بترسند. همچنین می تواند منجر به ترس هذیانی از وجود چیزی در ریشه آنها شود که از رشد مو جلوگیری می کند .


تریکوفوبیا نام خود را از کلمه یونانی باستان به معنی مو - "تریکو" گرفته است.


3 هیپرتریکوفوبیا - ترس از موهای بدن


مانند تریکوفوبیا، اما به ترس از موهای بدن - به جای پوست سر -، به ویژه موهای زائد بدن مربوط می شود.


این نام ارتباط نزدیکی با "هیپرتریکوزیس" دارد که به عنوان سندرم گرگینه نیز شناخته می شود . این یک وضعیت پزشکی است که در آن افراد مبتلا مقدار زیادی موی بدن دارند که عموماً روی تنه و اندام متمرکز است.


4 Peladophobia - ترس از طاسی یا افراد کچل


این ترس از طاسی از جمله طاسی شدن و/یا افراد کچل می تواند در زندگی روزمره بسیار نگران کننده باشد. افراد مبتلا به تکنیک‌های اجتنابی از جمله ذخیره کردن شامپو، درمان‌های ریزش مو و هر چیزی که معتقدند از طاسی جلوگیری می‌کند، شناخته شده‌اند. علاوه بر این، افراد آسیب دیده می توانند به درجات مختلف از جامعه کناره گیری کنند تا شانس خود را برای تماس با افراد طاس به حداقل برسانند.


کلمه peladophobia از زبان اسپانیایی به معنی طاس گرفته شده است: "pelado".


5 تنسورفوبیا - ترس از کوتاه کردن مو


داشتن فوبیا از کوتاه کردن مو بسیار بیشتر از نگرانی در مورد پایان دادن به یک مدل موی نامطلوب است . مبتلایان به اضطراب عمیق که احساس می کنند می تواند باعث تپش قلب، تعریق شود و منجر به اجتناب از کوتاه کردن موهای خود شود.


این بیماری نام خود را از کلمه یونانی "Tonsure" به معنای "بریدن" گرفته است.


هرکسی که از فوبیای مشکوک رنج می برد باید با پزشک عمومی خود برای حمایت مشورت کند. روان درمانی و CBT (درمان رفتاری شناختی) در کمک به افراد برای مقابله یا غلبه بر فوبیا موثر شناخته شده اند. با این حال، هنگامی که هراس و اضطراب ناشی از چنین اختلالاتی آنقدر حاد است که باعث اختلال در عملکرد اجتماعی می شود، ممکن است نیاز به دارو نیز باشد.


آیا در ترس از طاسی زندگی می کنید؟

یک مطالعه اخیر در بریتانیا به طاسی به عنوان شایع ترین ترس در مورد پیری در مردان اشاره کرد. حدود 94 درصد از 2000 مرد بالغ مورد بررسی، طاسی را در صدر فهرست ترس خود قرار دادند، حتی بالاتر از ناتوانی جنسی. برخی از مردان از ریزش موی خود به حدی می ترسند که دچار فالاکروفوبیا می شوند. البته، هر کسی می تواند این ترس را تجربه کند، زنان نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.


از امروز، اگر دچار طاسی با الگوی مردانه یا سایر ریزش مو شوید، درمانی وجود ندارد. همچنین نمی توانید به طور کامل از آن جلوگیری کنید. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که به همین دلیل است که افراد در نتیجه احساس ناتوانی، دچار فالاکروفوبیا می شوند. اما با پیشرفت درمان های دارویی و جراحی، گزینه های عالی برای کاهش و معکوس کردن ریزش مو دارید. با یک پزشک متخصص ضد پیری و عملکردی که جراح ترمیم مو نیز نامیده می شود، صحبت کنید.


شما می توانید یک پزشک ضد پیری و عملکردی یا جراح ترمیم مو را از طریق جستجوی محلی پیدا کنید. اطمینان حاصل کنید که یکی از آنها را در موقعیت خوبی با چندین سازمان پزشکی پیدا کرده اید، از جمله:


انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو (ISHRS)

آکادمی پزشکی ضد پیری آمریکا (A4M)

انجمن پزشکی یکپارچه آمریکا (AAIM)

جامعه پزشکی ایالتی آنها، مانند انجمن پزشکی کارولینای شمالی (NCMS)

انجمن پزشکی آمریکا (AMA)

علائم فالاکروفوبیا

هنگامی که فردی از فالاکروفوبیا رنج می برد، علائم بسیاری از یک اختلال اضطرابی را نشان می دهد. به عنوان مثال، این علائم از فکر طاسی شدن، صحبت کردن در مورد طاسی با دیگران یا بودن در اطراف افراد طاس یا کچل ایجاد می شود. علائم همچنین با مشاهده علائم طاس شدن، مانند ریزش موی قابل توجه در طول کارهای روزمره یا موهای زائد باقی مانده بر روی برس یا شانه، شعله ور می شوند.


مطمئناً فالاکروفوبیا فقط در مردانی که در واقع طاسی هستند رخ نمی دهد. همچنین در بسیاری از افراد با موهای سالم و پر و بدون نشانه‌ای که به احتمال یا سابقه خانوادگی ریزش مو اشاره می‌کند، رخ می‌دهد. در این رابطه و از آنجایی که یک پزشک متخصص می تواند به شما در غلبه بر ریزش مو کمک کند، این ترس غیر منطقی است.


علائم فالاکروفوبیا عبارتند از:

عزت نفس پایین و خودانگاره ضعیف

تمرکز قوی بر روی ضخامت و رشد مو

نگرانی در مورد موقعیت خط مو

اضطراب شدید در مورد طاسی

ترس یا انزجار از افراد کچل

استفاده بی مورد از محصولات ریزش مو

ماهیت خود انتقادی

نگرانی شدید در مورد ظاهر

ترس از قضاوت دیگران

قضاوت موی دیگران

چه چیزی باعث ترس از طاسی می شود؟

هیچ کس نمی داند که چرا برخی افراد به فالاکروفوبیا مبتلا می شوند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند. دانشمندان بر این باورند که ژنتیک و محیط نقش زیادی در این وضعیت دارند. افرادی که سابقه اختلالات اضطرابی در خانواده خود دارند، خطر ابتلا به علائم این بیماری را افزایش می دهند. داشتن سایر بیماری های روانی یا سابقه خانوادگی بیماری روانی نیز در این امر مؤثر است.

علائم اولیه ریزش مو می تواند آسیب زا باشد، مانند زمانی که فردی نوجوان یا جوان است. مسخره شدن در مورد ریزش مو به ایجاد اضطراب می افزاید. از آنجایی که این امر اعتماد به نفس را در طول زمان کاهش می دهد، یک وضعیت اضطراب کامل، مانند فالاکروفوبیا، می تواند ایجاد شود.


درمان فالاکروفوبیا

درمان فالاکروفوبیا به تشخیص کامل فرد و اینکه آیا واقعاً علائم ریزش مو وجود دارد یا خیر بستگی دارد. اگر از اختلال اضطرابی مرتبط با وضعیت موهای خود رنج می برید، مراجعه به یک روانشناس یا روانپزشک واجد شرایط، بخشی از بهترین دوره درمانی است. اما باید با یک جراح ترمیم مو نیز برنامه ریزی کنید تا در مورد وضعیت موهای شما و اینکه آیا علائم ریزش دارید یا خیر صحبت کنید.


اگر در آینده ای با کاهش رشد مو، طاسی با الگوی مردانه یا سایر بیماری های مرتبط با آلوپسی روبرو هستید، پزشک ضد پیری و طب عملکردی درمان های احتمالی را توصیه می کند. امروزه گزینه های زیادی برای جلوگیری یا معکوس کردن ریزش مو در دسترس شماست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.