کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک تخصصی پوست و مو هلیا زیر نظر دکتر حمیدرضا خراسانی با 15 سال سابقه کاشت موفق
کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک تخصصی پوست و مو هلیا زیر نظر دکتر حمیدرضا خراسانی با 15 سال سابقه کاشت موفق

علت پوسته پوسته شدن و ترک سر بعد از کاشت مو

کاشت مو یکی از بهترین روش‌ها برای درمان کم پشتی و طاسی سر است. کاشت مو می‌تواند با عوارضی موقت و زودگذر همراه باشد؛ برخی از عوارض مانند ترک خوردگی سر پس از پیوند مو جزو عوارض نادر کاشت مو است. ترک خوردن سر بعد از کاشت مو با نشانه‌هایی مانند پوسته پوسته شدن سر خود را نشان می‌دهد. علت پوسته پوسته شدن سر بعد از کاشت مو به عوامل متعددی وابسته است. شناخت عوامل پوسته پوسته شدن سر به فرد زیباجو کمک می‌کند؛ بتواند تا حدود زیادی از پوسته پوسته شدن سر و ترک آن جلوگیری کند. در ادامه مطلب تمامی عوامل موثر بر این عارضه با روش‌های درمان آن شرح داده می‌شود.

علت پوسته پوسته شدن و ترک سر بعد از کاشت مو

ترک خوردن سر بعد از کاشت مو در برخی از افراد شایع‌تر است. به طور کلی  برخی از افراد در اثر عوامل ژنتیکی پوست خشکی دارند؛ خشکی پوست سر در حالت عادی می‌تواند مهم‌ترین عامل پوسته پوسته شدن سر بعد از کاشت مو باشد. برخی افراد نیز به صورت اکتسابی دچار خشکی پوست در قسمت سر می‌شوند؛ به طور کلی مهم ترین عوامل ترک خوردن سر بعد از کاشت مو عبارتند از:

تزریق بی حسی

تزریق بی حسی می‌تواند باعث خشک شدن پوست سر شود؛ مواد بی‌حسی روی سر افرادی که در حالت عادی پوست خشکی دارند بیشتر تاثیر می‌گذارد. همین عامل سبب می‌شود تا افراد بعد از کاشت مو، پوسته پوسته شدن و سپس ترک خوردگی سر را مشاهده کنند.

خارج شدن مایعات از منافذ پوست

یکی از مراحل کاشت مو ایجاد سوراخ و منافذ در پوست سر برای کاشت فولیکول‌های مو است. خارج شدن مایعات زرد رنگ از این منافذ در دوران نقاهت تا حدودی طبیعی است؛ ترشح این مایعات به مرور زمان باعث خشکی پوست و ترک خوردگی سر پس از پیوند مو می‌شود.

کم بودن چربی پوست

برخی افراد کمتر از میزان طبیعی در بدن و پوست سر چربی دارند. کمبود چربی یکی از عوامل مهم خشکی پوست سر و ترک خوردگی بعد از کاشت مو است. کمبود چربی در افرادی که رژیم غذایی سخت دارند و افراد لاغر بیشتر مشاهده می‌شود.

 سایر عوامل ترک خوردن سر بعد از کاشت مو عبارتند از:

  1. کمبود ویتامین‌ها
  2. شستشوی بیش از حد پوست سر
  3. کشیدگی پوست سر بعد از کاشت
  4. کمبود آب بدن

مطالب بیشتر: عوارض کاشت مو

درمان ترک و پوسته شدن سر بعد از پیوند مو

روش های جلوگیری از ایجاد ترک پوستی سر بعد از کاشت مو

برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن سر بعد از کاشت مو می‌توان اقدامات ساده و در عین حال موثری را انجام داد. به طور کلی رعایت نکات لازم بعد از کاشت مو می‌تواند تا حدود زیادی از ترک خوردن سر بعد از پیوند جلوگیری کند. برخی از روش‌ های جلوگیری از ترک خوردن سر بعد از کاشت مو عبارتند از:

مصرف میوه جات و سبزیجات

مصرف میوه‌جات و سبزیجات قبل و بعد از پیوند مو و تامین مواد مغذی لازم برای رشد مو روی پوست سر تاثیر می‌گذارد و از خشکی و ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. مصرف میوه‌جات و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند؛ تاثیر  بیشتری دارند و از ترک خوردگی پوست سر جلوگیری می‌کنند.

عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون

مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین قبل از کاشت مو و قبل از پایان دوران نقاهت می‌تواند باعث جریان بیشتر خون، کبودی بیشتر کف سر و ترک خوردن سر بعد از کاشت مو شوند به همین سبب فرد باید حداقل یک هفته قبل از کاشت مو و دو هفته بعد از کاشت مو از مصرف این داروها اجتناب کند.

 سایر راه‌های جلوگیری از پوسته شدن سر بعد از پیوند مو عبارتند از:

  1. استفاده کمتر از شامپو و سایر محصولات شیمیایی
  2. شستشوی پوست سر طبق نظر پزشک
  3. استفاده از سشوار در درجه های پایین
  4. مصرف آب به مقدار کافی
  5. اجتناب از قرار گرفتن در نور شدید آفتاب
  6. استفاده از کلاه گشاد هنگام بیرون رفتن از منزل

مدت زمان بهبودی ترک و پوسته پوسته شدن سر بعد از کاشت مو به صورت متوسط ۷ تا ۱4 روز خواهد بود که مراقبت‌های لازم می‌تواند این مدت زمان را کمتر کند. ریزش مو با پوسته سر نیز گاهی اوقات مشاهده می‌شود؛ این نوع ریزش مو طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا فولیکول‌های کاشته شده در زیر پوست وجود دارند و به مرور زمان باعث رشد مو می‌شوند.

مطالب بیشتر: فولیکول مو چیست؟ راه های تقویت فولیکول مو

https://heliaclinic.com/ترک-سر-بعد-از-کاشت-مو/