کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک تخصصی پوست و مو هلیا زیر نظر دکتر حمیدرضا خراسانی با 15 سال سابقه کاشت موفق
کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک پوست و مو هلیا

کلینیک تخصصی پوست و مو هلیا زیر نظر دکتر حمیدرضا خراسانی با 15 سال سابقه کاشت موفق

چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟

 چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟

چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟ اکنون این یک سوال پیچیده بدون پاسخ ساده یا اغلب سرراست است. موارد مختلفی وجود دارد که ممکن است منجر به ریزش مو شود. مسائلی مانند عدم تعادل هورمونی، داروها، تروما، شرایط خودایمنی، عفونت‌ها، و بیماری‌های پوستی (پوستی)، از جمله موارد دیگر، همگی می‌توانند باعث ریزش مو شوند. به دلیل طیف گسترده ای از شرایط مختلف که ممکن است باعث ریزش مو شوند، برای هر بیماری که نازک شدن یا ظاهر شدن "لکه" در پوست سر را تجربه می کند، مهم است که به پزشک متخصص در ریزش مو مراجعه کند.


در حالی که شرایط زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به ریزش مو شود، یک عامل بدنام وجود دارد: ژنتیک.


همان "ژن های خانوادگی" که مسئول مواردی مانند رنگ چشم و قد هستند نیز عامل دو نوع رایج ریزش مو هستند: ریزش مو با الگوی ژنتیکی مردانه (MPHL) - که به عنوان "طاسی با الگوی مردانه" نیز شناخته می شود و ژنتیکی زنانه. الگوی ریزش مو (FPHL) - هر دو از نظر علمی به عنوان آلوپسی آندروژنیک یا آلوپسی آندروژنیک شناخته می شوند. «اندرو» به معنای هورمون، «ژنیک یا ژنتیک» به معنای ژن و «آلوپسی» به معنای ریزش مو.


ریزش موی الگوی زنانه در مقایسه با همتای مردانه خود کمی پیچیده تر است. و در حالی که متخصصان معتقدند که ژنتیک عامل اصلی اصلی است، یک مسیر پیچیده و تا حدودی ناشناخته شامل چندین هورمون مستقیماً مسئول نازک شدن مو است. ریزش موی الگوی زنانه معمولاً از وسط پوست سر شروع می‌شود و به شکلی به سمت بیرون پیش می‌رود. زنان معمولاً ابتدا نازک شدن را به عنوان "گشاد شدن" قسمت خود توصیف می کنند، که سپس به نازک شدن عمومی در سراسر بالای سر (و اغلب کل پوست سر را درگیر می کند) تبدیل می شود. معمولاً برای اولین بار در سنین 40 تا 60 سالگی مشاهده می شود و ممکن است با تغییرات زندگی مانند یائسگی یا بارداری همراه باشد.



MPHL رایج تر و ساده تر است. برآوردها حاکی از آن است که تقریباً 50 درصد مردان در مقطعی از زندگی خود ریزش موی ژنتیکی را تجربه می کنند. با رسیدن مردان به اواخر دهه 70 یا اوایل دهه 80، این تعداد به 80 درصد افزایش می یابد. مانند FPHL، یک سری ژن مسئول ریزش مو هستند. با این حال، علت مستقیم یک هورمون است: دی هیدروتستوسترون یا DHT، شاخه ای از تستوسترون - رایج ترین هورمون "مردانه" در بدن ما. DHT یک هورمون طبیعی و مهم است و همه مردان آن را در سیستم خود دارند. با این حال، فقط برخی از مردان فولیکول های مو دارند که به DHT "حساس" هستند. کسانی که فولیکول های حساس دارند درجات مختلفی از ریزش مو با الگوی مردانه را تجربه می کنند. کسانی که فولیکول های حساسی ندارند این کار را نخواهند کرد. ریزش مو تقریباً در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما اغلب در دهه 20 یا 30 سالگی شروع می شود. در "الگوهای" کلاسیک پیشرفت می کند - از این رو نامش - که با رکود در ناحیه خط موی جلویی (به ویژه در "گوشه های" بالای چشم ها) و ناحیه "تاج" در پشت (گاهی اوقات با عشق به عنوان "طاس" شناخته می شود شروع می شود. نقطه»). آنهایی که MPHL پیشرفته دارند در نهایت به طاسی کامل در بالای پوست سر می رسند و تنها یک فرچه مو در طرفین و پشت سر باقی می ماند (فولیکول هایی که از نظر ژنتیکی در برابر DHT مقاوم هستند). از آنجایی که MPHL ساده تر و بهتر درک می شود، تشخیص و درمان نیز ساده تر است. مردانی که معتقدند MPHL دارند باید به متخصص ریزش مو مراجعه کنند و مشخص کنند که آیا کاندیدای داروهای پیشگیرانه مورد تایید FDA (پروپسیا (فیناستراید) و روگین (مینوکسیدیل)) یا جراحی کاشت مو هستند یا خیر.

https://heliaclinic.com/hair-transplantation-micrograft-method/


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.